IPB

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

5 Pagina's V   1 2 3 > »   
Reply to this topicStart new topic
> Het Laatste avondmaal
OliIV
plaatsen Jun 10 2005, 20:13
Bericht #1

Webmaster/Donateur

Groep: Beheerder
Sinds: 4-April 05
Van: Nimway, la vieu vièrge...
Gebruiker Nr.: 2

Ik ga hieronder een aantal schilderijen plaatsen met de naam van de schilders erbij.

1. user posted image

The Last Supper
-
Wood
Staatliche Museen, Berlin

De schilder hier is onbekend.

2. user posted image

Glas in lood door Powell

4. user posted image

Wordt nog verder aangevuld en verbeterd, maar heb zeker al 12 afbeeldingen gevonden door de eeuwen heen, allemaal met een vrouw. Moet nog 16 googlepagina's doorworstelen...
Waren al die kunstenaars homo's?

5. user posted image

6. user posted image

Schilderij van Hyronibus Bosch

7. user posted image

8. user posted image

9. user posted image
Even ,,gejat'' van Thetiger, kan deafbeelding nog vrouwelijker???

10. user posted image

11. user posted image

12. user posted image
Ghirlandeao

12.a user posted image
detail

--------------------
Een dag niet geleefd, is zonde van de tijd...

Nullus est liber tam malus ut non aliqua parte prosit
Er is geen boek zo slecht dat het in geen enkel deel profijtelijk is
Go to the top of the page

+Quote Post
leonor
plaatsen Jun 10 2005, 20:21
Bericht #2

Bronexpert

Groep: Gebruiker 2de categorie
Sinds: 31-May 05
Gebruiker Nr.: 19

user posted image

Bij die laatste zie ik aan de voeten van de vrouw zelfs een kruik staan.. wat een toeval toch.

--------------------
All things are possible (Lev Shestov)

+Quote Post
OliIV
plaatsen Jun 10 2005, 20:28
Bericht #3

Webmaster/Donateur

QUOTE(leonor @ Fri 10 June 2005, 21:21)
Bij die laatste zie ik aan de voeten van de vrouw zelfs een kruik staan.. wat een toeval toch.

Wat bedoel je precies? Da's toch een kruik met water?

Overigens, bij mijn verhaal over de apostelen, sectie Johannes: http://www.terugnaardebron.com/forum/index.php?showtopic=98

heb ik tot nu toe nergens een afbeelding van Johannes gevonden op het hele internet niet. Tot nog toe...

Zegt dat iets? Of zegt dat wat van mij? dry.gif

--------------------

+Quote Post
leonor
plaatsen Jun 10 2005, 23:05
Bericht #4

Bronexpert

Over de kruik: het zou een bewuste symbolische verwijzing kunnen zijn naar Maria Magdalena, de vrouw met de (albasten) kruik.

--------------------

+Quote Post
OliIV
plaatsen Jun 11 2005, 10:43
Bericht #5

Webmaster/Donateur

Kijk eens heel goed naar deze foto's van het laatste avondmaal, geschilderd in een grot en waarvan ik denk dat ze heel oud zijn...

Kijk maar weer eens naar de figuur op de schoot van Jezus...

http://images.google.nl/imgres?imgurl=http...6lr%3D%26sa%3DN

--------------------

+Quote Post
leonor
plaatsen Jun 11 2005, 11:15
Bericht #6

Bronexpert

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

Op zoek gegaan naar wat op zichzelf staande Johannessen: dit zijn toch duidelijk mannen!

Op prent 4 is het de rechter figuur, op 5 de meest linkse (een veel voorkomende afbeelding van Johannes, weliswaar zonder baard, met met duidelijke mannelijke gezichtstrekken.)

--------------------

+Quote Post
leonor
plaatsen Jun 11 2005, 11:20
Bericht #7

Bronexpert

Kijk maar weer eens naar de figuur op de schoot van Jezus...

Het lijkt wel of hij met een kind op schoot zit. Als dit johannes is, dan was het wel een ukkie. voor een vrouw kan ik me deze pose - zeker in die tijd - makkelijker voorstellen: geknield, en met haar hoofd in zijn schoot.

--------------------

+Quote Post
TheTiger
plaatsen Jun 11 2005, 11:36
Bericht #8

Beheerder/Donateur

Sinds: 26-April 05
Van: noord holland
Gebruiker Nr.: 3

afbeeldingen Johannes

user posted image

user posted image

op deze afbeelding hier rechts met kelk

user posted image

user posted image

en de laatste ook met kelk waarom unsure.gif

+Quote Post
OliIV
plaatsen Jun 11 2005, 11:53
Bericht #9

Webmaster/Donateur

Ik begin er zo langzamerhand steeds meer van overtuigd te raken dat de patriachale kerkelijke wereld, Maria Magdalena ,,hernoemd'' heeft als Johannes.

Van Leonardo da Vinci weten we dat hij ,,wat moeite'' had met het katholicisme; ik ben dit al vaker tegengekomen op internet. Dat zou een reden kunnen zijn waarom er mogelijk een bepaalde symboliek zit in zijn beroemde fresco, alle sceptici ten spijt.

Hoewel mijn schilderijenboetiek ,,Madeleine'' nog niet af is, zijn er véél en véél meer afbeeldingen van ,,Johannes'' als vrouw dan als man. In combinatie met de uitspraken over MM als apostel apostolaris in de verschillende evangelieën zou dus Johannes MM zijn. Dat zou dus kunnen betekenen, dat de woorden van Johannes dus feitelijk die van Maria Magdalena zijn... voor zover niet verdraaid danwel vermannelijkt.

Ik wil zelfs nog een stapje verder gaan en kijken naar de lichaamsbouw van deze figuur. Naar mijn stellige overtuiging zijn er afbeeldingen te zien waarbij je contouren van borsten zou kunnen zien, op de wijze waarop het geschilderd is. Bij de mannelijke deelnemers aan het laatste avondmaal zie je dat absoluut niet. Daar hangt de kleding plat over het lijf.

--------------------

+Quote Post
leonor
plaatsen Jun 11 2005, 14:31
Bericht #10

Bronexpert

QUOTE(Olimiek @ Sat 11 June 2005, 11:53)
Ik begin er zo langzamerhand steeds meer van overtuigd te raken dat de patriachale kerkelijke wereld, Maria Magdalena ,,hernoemd'' heeft als Johannes.

Van Leonardo da Vinci weten we dat hij ,,wat moeite'' had met het katholicisme; ik ben dit al vaker tegengekomen op internet. Dat zou een reden kunnen zijn waarom er mogelijk een bepaalde symboliek zit in zijn beroemde fresco, alle sceptici ten spijt.

Hoewel mijn schilderijenboetiek ,,Madeleine'' nog niet af is, zijn er véél en véél meer afbeeldingen van ,,Johannes'' als vrouw dan als man. In combinatie met de uitspraken over MM als apostel apostolaris in de verschillende evangelieën zou dus Johannes MM zijn. Dat zou dus kunnen betekenen, dat de woorden van Johannes dus feitelijk die van Maria Magdalena zijn... voor zover niet verdraaid danwel vermannelijkt.

Ik wil zelfs nog een stapje verder gaan en kijken naar de lichaamsbouw van deze figuur. Naar mijn stellige overtuiging zijn er afbeeldingen te zien waarbij je contouren van borsten zou kunnen zien, op de wijze waarop het geschilderd is. Bij de mannelijke deelnemers aan het laatste avondmaal zie je dat absoluut niet. Daar hangt de kleding plat over het lijf.

Ja, bij mij kriebelt het ook. Ik zal eens opzoeken wat het officciële attribuut van johannes is.

Ik kreeg net het boek "De mislukte man, vrouwenhaat in het Christendom" binnen. De auteur, Jacob Slavenburg - ik denk dat die man een fanclub verdient - heeft al het antivrouwelijke gedrag van de kerk verzameld. Ga me hier dit weekend op storten.

--------------------

+Quote Post
leonor
plaatsen Jun 11 2005, 14:34
Bericht #11

Bronexpert

Attributen van Johannes zijn een adelaar, en ook wel een kelk (vanwege de vergiftigingspoging).

Is een kruik niet iets anders dan een kelk? (wishful thinkimg)

--------------------

+Quote Post
OliIV
plaatsen Jun 11 2005, 16:57
Bericht #12

Webmaster/Donateur

Volgens sommige tradities is de Johannes uit de evangeliën dezelfde als de schrijver van het bijbelboek Johannes, dezelfde als de anonieme leerling die alleen als ‘de geliefde leerling’ wordt aangeduid in dit evangelie, en de brievenschrijver van de Johannesbrief. Volgens sommigen is Johannes de apostel bovendien dezelfde als Johannes, de schrijver van het boek de Openbaring van Johannes , de Apocalyps . Dit boek zou Johannes hebben geschreven tijdens een gevangenschap op het eiland Patmos . Na zijn vrijlating zou Johannes opnieuw naar Efeze zijn gegaan en daar zijn gestorven.

In Efeze is een graf waar hij zou zijn begraven.

Een bekende leerling van Johannes was Polycarpus van Smyrna .

Zie ook: Christendom van A tot Z Apostolische Vaders :

De Apostolische Vaders is een groep auteurs uit de tweede eeuw van de christelijke jaartelling. De apostolische vaders volgen op de schijvers van het Nieuwe Testament . Hun geschriften zijn van groot belang voor onze kennis over de allervroegste periode van de Christelijke kerk. De geschriften van de apostolische vaders, zoals bijvoorbeeld verhandelingen, brieven, fragmenten, apologieën (dat zijn verweerschriften), etc. zijn allen ontstaan in de periode 90-160 na Christus. De Apostolische Vaders bieden inzicht in de eerste ontvangst van de Bijbelse boodschap in de kerk. De schrijvers van deze documenten hadden veelal de apostelen zelf nog gekend.

De term 'Apostolische Vaders' is voor het eerst gebruikt door J. B. Cotelier die in 1672 is begonnen met het verzamelen en bijeenbrengen van deze documenten. Op dit moment worden tot de Apostolische Vaders gerekend:

De zeven brieven van Ignatius van Antiochië
De brief van Polycarpus van Smyrna
De marteldood van Polycarpus
De twee brieven van Clemens
Het onderwijs van de twaalf Apostelen
De brief van Barnabas
Fragmenten van Papias
De brief van Diognetus
De apologie van Quadratus
De Pastor van Hermas
Soms zijn de opstellers van deze documenten onbekend. Bekende schrijvers waren:

Paus Clemens I -- Eerste Brief van Clemens aan de Christenen van Korinthe.
Polycarpus van Smyrna -- Brief van Polycarpus aan Filippi .
Ignatius van Antiochie -- 7 Brieven.
Papias van Hierapolis -- fragmenten van zijn boeken.
Ook rekent men de pseudepigrafische Brief van Barnabas , de Herder van Hermas , de Didache , de martelaarsakte van Polycarpus en de brief aan Diognetus (zie: Quadratus ) tot de literatuur van Apostolische Vaders.

Voor de kennis van het allervroegste christendom zijn deze documenten van groot belang. De schijvers hiervan zijn bijna allen de marteldood gestorven.

Bron

--------------------

+Quote Post
leonor
plaatsen Jun 11 2005, 19:05
Bericht #13

Bronexpert

Dat van Thetiger "gejatte" exemplaar van MM/Sjonnie heeft zelfs een zwart balkje over de tepels. Dat doen ze toch niet zomaar. wink.gif

--------------------

+Quote Post
CR=10
plaatsen Jun 12 2005, 10:00
Bericht #14

Donateur

Sinds: 27-April 05
Van: omgeving utrecht
Gebruiker Nr.: 8

Ik denk dat er sprake is van twee mogelijke verklaringen:

a. de geliefde discipel was een vrouw, Maria Magdelana
b. de geliefde discipel was eenman, Johannes, en de schilders schilderden hem als vrouw omdat hij de bijnaam de geliefde discipel had.

Ik denk dat optie b. tot nu toe door de kerk en kunsthistorici wordt erkend als de officiele versie. Veel en veel logischer is optie a., maar dan zouden al deze bovenstaande schilders ingewijd moeten zijn in dit geheim. Dat is dan weer niet zo logisch...

--------------------
Vrede en alle goeds!

----------------©®=10---------------

+Quote Post
leonor
plaatsen Jun 12 2005, 13:47
Bericht #15

Bronexpert

Ik stel me het volgende scenario voor:

Vlak na Jezus' kruisiging was het algemeen bekend dat MM bij het avondmaal had aangezeten als J's geliefde.

Er werden toen natuurlijk ook al afbeeldingen gemaakt.

Toen kwam er een moment dat de kerk MM uit de geschiedenis wilde wegschrijven, maar ja, zaten ze toch mooi met al die afbeeldingen en getuigenissen die er al waren.

Oplossing: getuigenissen (oude evangeliën) kunnen makkelijk vernietigd worden. Fresco's etc. is toch ingrijpend. Je vernietigt dan alom gewaardeerde afbeeldingen van het avondmaal, en dat kan je als kerk niet maken. Dus benoem je dat vrouwelijketype dat geen vrouw mag zijn, als een jonge mannelijke apostel, en je kondigt een dogma af dat zegt dat Johannes de meest geliefde leerling was.

Veel latere schilders kunnen dan braaf een baardloze Johannes schilderen zonder te weten dat dit oorspronkelijk een vrouw was.

Ander mogelijkheid:

In sommige afbeeldingen is Sjonnie toch wel erg vrouwelijk. Tegen de kerk ingaan was dodelijk in die tijd. De enige manier om je ideeën te uiten was via de kunst. Mogelijk dat mensen die een andere versie van het christendom waren toegenegen juist de kunst gebruikten om dit toch ongestraft te uiten. Dat is in feite wat Dan Brown ook doet. Hij is nergens aan te klagen, want uiteindelijk is de da Vinci Code allemaal fictie (kan hij beweren). Ondertussen kan hij toch mooi zijn verhaal kwijt.

--------------------

+Quote Post

5 Pagina's V   1 2 3 > » 
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

-         MyArcade Arcade Games en Army Game! Voor na het speuren! Print Versie Actuele tijd: 20th September 2014 - 12:55