IPB

Welkom Gast ( Inloggen | Registreer gratis )

2 Pagina's V   1 2 >  
Reply to this topicStart new topic
> De Bruine Madonna
The Last Templar
plaatsen Nov 3 2006, 17:51
Bericht #1

Liefhebber van de Bron

Groep: Gebruiker 2de categorie
Sinds: 9-October 06
Van: Limburg => Belgie
Gebruiker Nr.: 514

Waar ik woon in Velm (bij Sint-Truiden/Limburg) is er een kleine kapel met een nogal raar beeld... Het is een typisch beeld van een Madonna met kind, enkel...
Zowel de Madonna als het kind zijn BRUIN!
Volgens de legende verscheen een Madonna tussen de bomen en op die plaats werd de kapel gebouwd.
De plaatselijke prister organiseert nog steeds ieder jaar een processie van de dorpskerk naar de kapel...

Heeft die kleur een betekenis en om welke Maria gaat het hier?
Iemand een idee?

--------------------
Wie met de stroom mee zwemt ,bereikt nooit de Bron (Peter Tille)
Non nobis, non nobis, Domine, sed nomini tuo da gloriam!
'Pas a pas, se va luenh'
Go to the top of the page

+Quote Post
CR=10
plaatsen Nov 6 2006, 21:17
Bericht #2

Donateur

Sinds: 27-April 05
Van: omgeving utrecht
Gebruiker Nr.: 8

Eén bruine Maria... Het lijkt me dat ze onder de zonnebank heeft gelegen... cool.gif

Nee, flauw, overnieuw... Het lijkt me een zwarte madonna (waren ook vaak donkerbruin). Vaak een verwijzing naar ISIS en/of Maria Magdalena.

Het archetype van moeder en kind stamt al vanuit de oudheid. Dit beeld is vervangen door Maria met kind. Omdat het oorspronkelijke idee echter verwees naar ISIS (zwarte godin uit egypte) kennen sommige kerken de zwarte madonna ... Zoiets meen ik.

--------------------
Vrede en alle goeds!

----------------©®=10---------------

+Quote Post
Pax
plaatsen Nov 6 2006, 22:26
Bericht #3

Gast

QUOTE(CR=10 @ Nov 6 2006, 10:17 PM)
Het archetype van moeder en kind stamt al vanuit de oudheid. Dit beeld is vervangen door Maria met kind. Omdat het oorspronkelijke idee echter verwees naar ISIS (zwarte godin uit egypte) kennen sommige kerken de zwarte madonna ... Zoiets meen ik.

Dit is een zeer interessant gegeven, CR=10. Het zou kunnen betekenen dat het Maria (=moeder)-met-kind verhaal in grote lijnen uit vóór-christelijke tijden stamt, met alle gevolgen van dien voor het ons bekende bijbelverhaal. Het is sowieso al bekend dat delen van de Bijbel steunen op oudere verhalen, zoals Noach en de Zondvloed, een gegeven dat tweeduizend jaar eerder al in het Sumerische Gilgamesj-epos werd vermeld.

Maar ik dwaal af. Een artikel in de Engelse Wikipedia gaat uitgebreid in op het verschijnsel "Zwarte Madonna". Er wordt in beschreven dat er tussen de 450 en 500 zwarte Madonna's zijn in Europa en tenminste 180 "vierges noires" in Frankrijk. En er staan ook een paar theorieën in waarvan er één zegt - en hier krijgt CR=10 mogelijk gelijk - dat de Zwarte Madonna's van de Egyptische godin Isis afstammen.

Klik hier voor het artikel.

Dit bericht is bewerkt door Pax: Nov 6 2006, 22:46

+Quote Post
Vilain
plaatsen Nov 6 2006, 22:45
Bericht #4

V.I.P./Donateur*****

Groep: Moderator
Sinds: 22-November 05
Van: Wetteren, Oost-Vl. België
Gebruiker Nr.: 95

Er staat er voor België maar één vermeld . Ik ken er zeker nog twee : de zwarte Madonna in Halle (met kanonballen) en die in de Basiliek van Scherpenheuvel . Die laatste ken ik best . De basiliek heeft sterren op het dak van de koepel .

--------------------
Het leven is een groot feest; je moet alleen zelf de slingers ophangen!

+Quote Post
The Last Templar
plaatsen Nov 7 2006, 17:16
Bericht #5

Liefhebber van de Bron

Bedankt voor de info!
Zal eens zien of ik er een paar foto's van vind, altijd handig.

QUOTE(Vilain @ Nov 6 2006, 10:45 PM)
Er staat er voor België maar één vermeld . Ik ken er zeker nog twee : de zwarte Madonna in Halle (met kanonballen) en die in de Basiliek van Scherpenheuvel . Die laatste ken ik best . De basiliek heeft sterren op het dak van de koepel .
*

Wat bedoel met die sterren op de koepel, Vilain? Heeft dat ook een betekenis? Ben er niet zeker van, maar ik vermoed dat er bij ons ook sterren op een gewelf staan.

--------------------
'Pas a pas, se va luenh'

+Quote Post
fred
plaatsen Nov 7 2006, 17:41
Bericht #6

Liefhebber van de Bron

Sinds: 21-September 06
Gebruiker Nr.: 479

Misschien ligt Ethiopie wel in een zone waar "kleurlingen" vertoeven. banana.gif

+Quote Post
Chiara
plaatsen Nov 7 2006, 17:51
Bericht #7

Geïnteresseerde
**

Sinds: 22-August 06
Van: Noord-Duitsland
Gebruiker Nr.: 434

Ik heb naar 'Basiliek van Scherpenheuvel' (wat mooi! Moet ik gaan bekijken daaropvolgende week als ik naar Belgie gaa rijzen smile.gif ) gegoogelt en vond dit:

http://www.scherpenheuvel-info.be/basiliek/basiliek.html

http.//www.scherpenheuvel-zichem-info.be/scherpenheuvel/10.htm :

JAAR 1860

Tot 1860 werden de binnenmuren van de basiliek gekalkt. Vanaf dan werden ze geschilderd.

Een eerste maal door Van Doorselaar van Mechelen, naar een ontwerp van Samuel Coucke van Brugge. In een mengeling van kleur en goud werden symbolische motieven aangebracht over Maria's deugden en eretitels. In het gewelf bracht men 315 vergulde sterren aan.

Ik vind het interessant dat er zo dikwijls kerken op oude heiligdomen worden gebouwd. Hier was er ook eens een oude geneeskrachtige eik. In Jezus-Eik / Overijse waar wij voor drie jaren levden, was er ook een kerk O.L.V. van Jezus-Eik, en ook op die plaats van een oude 'magisch' eikeboom.

Dus ik denk dat ook de bruine of zwarte Madonnas een herinnering kunnen zijn aan een voor-christelijke tijd en geloof...

groeten, Chiara

--------------------
To see a world in a Grain of Sand,
And a Heaven in a Wild Flower,
Hold Infinity in the palm of your hand,
And Eternity in an hour.
(William Blake)

+Quote Post
The Last Templar
plaatsen Nov 7 2006, 17:57
Bericht #8

Liefhebber van de Bron

?

QUOTE(Chiara @ Nov 7 2006, 05:51 PM)
Ik heb naar 'Basiliek van Scherpenheuvel' (wat mooi! Moet ik gaan bekijken daaropvolgende week als ik naar Belgie gaa rijzen smile.gif ) gegoogelt en vond dit:

http://www.scherpenheuvel-info.be/basiliek/basiliek.html

http.//www.scherpenheuvel-zichem-info.be/scherpenheuvel/10.htm :

JAAR 1860

Tot 1860 werden de binnenmuren van de basiliek gekalkt. Vanaf dan werden ze geschilderd.

Een eerste maal door Van Doorselaar van Mechelen, naar een ontwerp van Samuel Coucke van Brugge. In een mengeling van kleur en goud werden symbolische motieven aangebracht over Maria's deugden en eretitels. In het gewelf bracht men 315 vergulde sterren aan.

Ik vind het interessant dat er zo dikwijls kerken op oude heiligdomen worden gebouwd. Hier was er ook eens een oude geneeskrachtige eik. In Jezus-Eik / Overijse waar wij voor drie jaren levden, was er ook een kerk O.L.V. van Jezus-Eik, en ook op die plaats van een oude 'magisch' eikeboom.

Dus ik denk dat ook de bruine of zwarte Madonnas een herinnering kunnen zijn aan een voor-christelijke tijd en geloof...

groeten, Chiara
*

smile.gif
Het is inderdaad een hele mooi basiliek, ben er al vaak geweest (Het is maar een 20-tal minuten rijden van thuis)
Er staat trouwens een levensgrote nep-eik boven het altaar...
Maar de betekenis van die sterren is nog een vraagteken...

--------------------
'Pas a pas, se va luenh'

+Quote Post
Chiara
plaatsen Nov 7 2006, 22:15
Bericht #9

Geïnteresseerde
**

Maar de betekenis van die sterren is nog een vraagteken...

Ja, dat klopt. Als ik 'sterren' hoor denk ik altijd aan 'Isis en Osiris'. En dan ook het getal 315 - 'toegeval' of toch iets van betekenis? (Maar wat dan?...) huh.gif

--------------------
And Eternity in an hour.
(William Blake)

+Quote Post
Chiara
plaatsen Nov 7 2006, 22:53
Bericht #10

Geïnteresseerde
**

dit nog gevonden: http://www.nissaba.nl/godinnen/beschrxz.shtml

--------------------------------------------------------------------------------

Zwarte madonna.  Zwarte Madonna's of zwarte maagden werden vereerd in Europa, de Arabische wereld en India. In Europa komen ze voor in onder andere Frankrijk, Spanje, Italië, Polen. Voor dit aspect van de godin zijn vele verklaringen geopperd, zoals de symbolisering van de 'donkere dagen' van de nieuwe maan, of het doodsaspect van de godin, als heerseres van de onderwereld. Ook kan het symbool zijn van de vruchtbare aarde, of van het niet geopenbaarde mysterie van de baarmoeder of geboorte; het is de materie waarvan de ziel is gemaakt. De 'zwarte Madonna' is een voortzetting van de 'zwarte' vormen van godinnen zoals Cybele, Isis, Persephone, Inanna, Kali en anderen.
De zwarte maagd die het Christuskind op de schoot heeft, is een uitbeelding van de duisternis waarin het licht kan schijnen; dit komt naar voren in de verborgen kennis van het gnosticisme en de alchemie. Zij staat centraal in de alchemistische literatuur van de 12e en13e eeuw; grote kathedralen met de naam Notre Damedie in die periode werden gebouwd waren aan haar gewijd. Vaak waren hier al oudere cultusplaatsen waar een zwarte madonna werd vereerd, zoals het geval was met de grote kathedraal van Chartres. Onder deze kathedraal bevond zich in een grot de zwarte Notre Dame de Souterrain (Onze vrouwe van de onderwereld). Het labyrint op de vloer van deze kathedraal, waarover ingewijden de weg kunnen vinden door de draad te volgen, is eveneens een symbool van de oude, vrouwelijke Mysteriën van de godin.
Bij het Franse Noves (Bouches du Rhône) staat een standbeeld van een zwarte maagd waar zich ooit een tempel bevond die was gewijd aan Hekate.
Clovis, de eerste Christelijke koning van de Franken, maakt melding van een Zwarte Maagd in een dal in een bos, die werd beschermd door een leeuw en welpen. In Polen wordt Onze Vrouwe van Czestochowa vereerd, een vorm van Maria als Mater Dolorosa, 'Moeder van Smarten'. Ze heeft een donkere huid, en twee evenwijdige littekens op haar gezicht. Jaarlijks maakt men een pilgrimage naar haar kerk. Zwitserland bezit de Zwarte Madonna van Einsiedeln. Volgens de legende dateert het begin van haar verering uit het jaar 853. Het beeld dat nu nog bestaat, is gemaakt in het jaar 1466.
Behalve de christelijke zwarte madonna's werden er in vele culturen 'Zwarte maagden' of zwarte godinnen vereerd. In India was Kali een zwarte godin.
In onze tijd komt de zwarte Madonna in Zuid-Europa nog voor als manifestatie van Maria, de moeder van Jezus. Oorspronkelijk was de Zwarte Madonna de godin in de vorm van een heilige steen. Cybele werd vereerd als zwarte meteoriet: haar symbool is een zwarte steen. Ook Demeter, Artemis en Isis zijn bekend als Melaina of 'De Zwarte'. De Afrikaanse Nana werd vereerd als zwarte maagd. Haar ondoorzichtige sluier verhulde het mysterie van het leven, net als de sluier van de Egytpische Isis of Neith.
Op Haiti wordt, in de voedoetraditie, een zwarte godin met de naam Ezili Danto vereerd. Haar kind is een dochter, en ze heeft geen man, maar vele minnaars. Ze heeft net als de Poolse Madonna littekens in het gezicht. Ze trouwt nooit, maar kan wel een spiritueel huwelijk met mensen aangaan, zowel met mannen als vrouwen. Ze werkt hard. Ze wordt snel boos, en haar boosheid manifesteert zich als een onweer.
Veel van deze godinnen zijn later opgegaan in de maagd Maria. De Efesische Diana werd uitgebeeld als zwarte godin; in Efese werd Maria in de vierde eeuw officieel tot Moeder van God uitgeroepen. Dergelijke beelden van de klein-Aziatische Artemis of Diana waren verspreid over een groot gebied langs de kust van de Middellandse Zee en tot diep in Azié. Men blijft ze echter noemen naar haar beroemde tempel in Ephese, die tot de zeven wereldwonderen behoorde. Een andere Klein-Aziatische godin die vaak in het zwart werd uitgebeeld was Cybele. Van haar bevond zich een zwart beeld in haar tempel, op de plaats waar nu het Vaticaan staat. De bedevaartsgangers die haar bezochten, kusten hier haar voet. De voet van het beeld was door deze vorm van verering sterk afgesleten. Dit gebruik is sinds de komst van de Roomse kerk overgenomen door Petrus, van wie nu een zwart beeld in het Vaticaan te vinden is. Het zwarte beeld van Cybele bevind zich tegenwoordig in de catacombe van een andere kerk in Rome.

(vette letters: Chiara)

Ik denk dat deze godinnen niet allen zijn opgegaan in de maagd Maria maar ook in MM.

--------------------
And Eternity in an hour.
(William Blake)

+Quote Post
The Last Templar
plaatsen Nov 8 2006, 14:04
Bericht #11

Liefhebber van de Bron

QUOTE(Chiara @ Nov 7 2006, 10:53 PM)

Ik denk dat deze godinnen niet allen zijn opgegaan in de maagd Maria maar ook in MM.
*

De kerk heeft hier wel zijn werk van gemaakt. (vooral dan om er maagd Maria's van te maken)
Er zijn namelijk gevallen bekend waar de zwarte beelden herschildert zijn in een lichte huidskleur.
Dus moeten er veel beelden zijn (geweest) die oorspronkelijk zwart waren.

--------------------
'Pas a pas, se va luenh'

+Quote Post
yohsin
plaatsen Dec 11 2006, 19:13
Bericht #12

Beginner
*

Sinds: 9-December 06
Gebruiker Nr.: 632

Er gaat een verhaal en eigenlijk is het meer dan een verhaal, er zijn meerdere afbeeldingen die ook door de Kerk erkend zijn dat Maria maghdalena toen ze aankwam in frankrijk bij de merovingische koningen. Dat zij toen vergezeld werd door een klein donker meisje (dat meisje wordt nu hedentendaage, vereerd in zuid Frankrijk als de heilige sofia). Waarschinjnlijk was dit een klein slavinnetje maar we weten het niet he. Misschien houdt dit verband met het zwarte kindje wat je soms op de arm van Maria ziet.
Maar een echte oplossing voor de zwarte madonna is dit niet. Met zwarte madonna's moet je natuurlijk ook niet de verwarring tussen mahgedelena Maria en Maria moeder van Jezus.
De Maria graad was een inwijdingsgraad dus er waren vele Maria's net als je leerling gezel en meester vrijmetselaar kan worden zo waren er ook inwijdingen waar je Maria graad werd. Net zoals de Merlijn graad die vooraf gegaan werd door de bard en troubadour graad (ben ik nog te volgen blink.gif ).

Hoop dat dit bijdraagt aan je zoektocht
gr Yohsin

Toegevoegde bestand(en)
Toegevoegd bestand  18e_1.jpg ( 12.74k ) Aantal keren gedownload: 8

+Quote Post
Orpheus
plaatsen Dec 11 2006, 23:41
Bericht #13

Gast

Zwarte madonna's waren van oorsprong aardgodinnen zoals Isis. Ze representeerden de zichtbare fysieke natuur.

De tempeliers aanbaden, althans dat neemt men aan, Sophia. Nu komt men in de gnostiek 2 soorten sophias voor : de hogere en lagere. De lagere sophia is de voorbrengster van het fysieke universum. De hogere sophia komt uit de lichtwereld.

Ze wordt ook wel gezien als zwart, om haar gevallen status aan te geven zoals in de Pistis Sophia. Daar wordt ze bevrijd uit de klauwen van de archonten en omhooggebracht door Christus. Hierin speelt het verlossersaspect een grote rol.

Bij de Joden kennen we in de kabbalah de sefirot malkuth die het fysieke universum representeert. In het Hindoeisme is het shakti, het vrouwelijke principe.

+Quote Post
CR=10
plaatsen Dec 12 2006, 22:16
Bericht #14

Donateur

Sinds: 27-April 05
Van: omgeving utrecht
Gebruiker Nr.: 8

dat meisje wordt nu hedentendaage, vereerd in zuid Frankrijk als de heilige sofia

Volgens mij als Sarah... voornamelijk vereerd door de zigeuners. Maar dit terzijde.

Interessante verklaring Orpheus.

--------------------
Vrede en alle goeds!

----------------©®=10---------------

+Quote Post
Tonya
plaatsen Dec 30 2006, 13:39
Bericht #15

Gast

QUOTE(CR=10 @ Nov 6 2006, 10:17 PM)
Eén bruine Maria... Het lijkt me dat ze onder de zonnebank heeft gelegen...  cool.gif

Nee, flauw, overnieuw... Het lijkt me een zwarte madonna (waren ook vaak donkerbruin). Vaak een verwijzing naar ISIS en/of  Maria Magdalena.

*

De zwarte madonna, is de ingewijde, zij heerst over de duisternis en is daarom licht geworden.
Zij word zwart afgebeeld omdat zij door de duisternis naar het licht kwam.
Ze onderging zeven inwijdingen, ze is zwartgeblakerd, en ervaren.
veel liefs.
Tonya.

+Quote Post

2 Pagina's V   1 2 >
Reply to this topicStart new topic
1 Gebruiker(s) lezen dit onderwerp (1 Gasten en 0 Anonieme gebruikers)
0 Gebruikers:

-         MyArcade Arcade Games en Army Game! Voor na het speuren! Print Versie Actuele tijd: 20th April 2014 - 22:12